
Dansk mediepolitik kan inddeles i tre perioder, der
hver især er karakteriseret af særegne kombinationer
af magtmidler og legitimationsformer. Den første pe-
riode kalder vi regeringsautoriseret ensidighed (ca.
1723-1894), den næste partiautoriseret flersidighed
(ca. 1894-1940) og den sidste folketingsautoriseret
alsidighed (ca. 1945-2010). De centrale virkemidler i
den statslige regulering har været forskellige former
for offentlig mediestøtte. Regeringen har i skiftende
alliancer med udvalgte dele af den parlamentariske
opposition foretrukket »gulerod«, f.eks. post-privile-
gier, skattebegunstigelser og licens-finansiering, frem
for statslig censur med henblik på at få medierne til at
agere anderledes, end de ville have gjort på rene mar-
kedsvilkår. På den måde påvirker den offentlige me-
diestøtte ikke bare den journalistiske nyhedsformid-
ling, men også legitimeringsgrundlaget under det re-
præsentative demokrati, fordi nyhedsmedierne spiller
en væsentlig rolle som stedfortrædende borgerlig of-
fentlighed.

At nyhedsmedierne har indflydelse på de po-
litiske processer er velbelyst i politologisk
forskning. Den danske magt- og demokrati-
udredningen konkluderede således »Medier-
ne spiller i dag en større rolle som forbindel-
sesled mellem befolkningen og den politiske
ledelse, end de gjorde tidligere. Medierne har
betydelig indflydelse på både befolkningens
dagsorden, befolkningens holdninger, den
politiske kommunikation og de politiske be-
slutninger. Men deres magt kan også overdri-

ves. Ofte udgør de blot en arena for andre ak-
tører. Det vigtigste er formodentlig medie-
strukturen og de generelle nyhedskriterier.
Der synes således at ske en medialisering af
politikken, som indebærer, at politiker og or-
ganisationer indretter sig efter først og frem-
mest de elektroniske nyhedsmediers ad-
gangs- og formkrav« (Togeby m.fl., 2003:
212). Men hvad med indflydelsen den anden
vej? Hvordan påvirker de politiske aktører
mediernes måde at fungere på? Her mangler
vi i høj grad systematisk forskning. 

I denne artikel vil vi yde et beskedent bidrag
i den henseende ved skitsemæssigt at præ-
sentere de tiltag, som den udøvende og lov-
givende magt har taget initiativ til i relation
til den publicistiske mediemagt siden ene-
vælden og frem til det seneste licensforlig i
2010. Det sker med udgangspunkt i en of-
fentlighedsteoretisk referenceramme ad mo-
dus Habermas (1962), der placerer magt-
udøvelsen i krydsfeltet mellem stat, marked
og civilsamfund (Lund, 1997, 2002). I hen-
hold til grundlovens § 77 kan censur »ingen-
sinde på ny indføres« i Danmark. Men yt-
ringsfriheden er ikke ubegrænset. Den kan
prøves ved domstolene og må i visse tilfælde
vige eller begrænses af hensynet til statens
sikkerhed, privatlivets fred og injurielovgiv-
ningen. Heller ikke offentlighed i forvaltnin-

46

Offentlig mediestøtte fra
postprivilegier til licensforlig
Anker Brink Lund, professor,
Copenhagen Business School

Kasper Lindskow, erhvervs-ph.d.-stipendiat,
Copenhagen Business School



gen er grænseløs. Desuden dukker begreber
som »spin« og »selvcenur« jævnligt op i den
aktuelle mediedebat, selv om både medier og
andre dele af det politiske system fastholder
principper om »armslængde« og »uafhæn-
gighed« i relationerne mellem stat og ny-
hedsformidling (Mortensen, 1975; Nissen,
2007).

Vi har ikke haft plads til at inddrage alle si-
der af denne magtudøvelse og har derfor
valgt at sætte fokus på de aspekter ved medie-
politikken, der har karakter af offentlig medie-
støtte i form af direkte og indirekte subsidier,
momsfritagelse og sanktionering af licens-
opkrævning. Den principielle udfordring, der
underkastes kritisk belysning, er statens evne
til ad denne vej at opnå de erklærede formål:
At fremme demokratisk samfundsdebat og
kulturformidling. Vi afgrænser desuden gen-
standsfeltet til tiltag, der er behandlet i lov-
givningsprocessen. Uformaliseret pressestøt-
te via de politiske partier og den administra-
tive udmøntning af beslutninger gennem em-
bedsværket inddrages kun sporadisk. Vi rede-
gør heller ikke systematisk for de mange in-
teraktioner, gennem hvilke politiske beslut-
ningstagere med større eller mindre held
påvirker mediernes hverdagspraksis, f.eks.
ved at tilbyde individuelle privilegier, formu-
lere trusler og udøve manipulation i relation
til udvalgte redaktioner og journalister.

Offentlighedsteoretisk referenceramme
Den historiske grovskitse indledes med ind-
førelsen af kongelige begunstigelser af ud-
valgte, periodiske tidsskrifter i 1723 og slut-
ter ved indgåelsen af det seneste licensforlig
den 26. maj 2010. Den valgte tilgang til me-
diepolitisk virksomhed har som præmis, at
det politiske system i den analyserede perio-
de i vekslende grad giver lige og frie borgere
mulighed for at samles som debatterende
publikum i det offentlige rum. Ideelt set af-
skærmes sådanne borgerlige offentligheder
fra vilkårlig magtudøvelse gennem konstitu-
tionelle garantier og ved, at den autoritative

fordeling af værdier med gyldighed for sam-
fundet henlægges til parlamentarisk legitime-
rede procedurer. Personlig og erhvervsmæs-
sig magtudøvelse henvises til privatlivet
(u)fred (Habermas, 1961; Lund og Horst,
1999). Af denne præmis følger, at statens
magtudøvelse i relation til medierne ikke
sker i isolation, men i interaktion med udvik-
lingen i marked og civilsamfund. I den of-
fentlighedsteoretiske tradition differentieres
udøvelse af indflydelse i social magt og kom-
munikativ handlen (Habermas, 1992). 

Den sociale magt opstår på baggrund af res-
sourcer og interesser i civilsamfundet og ud-
trykkes ved aktørers evne til strategisk og in-
strumentelt at gennemtvinge målsætninger
under modstand. Den teoretiske inspiration
udgår fra det klassiske, relationelle magtbe-
greb (Weber, 1947), der sat på formel kan ud-
trykkes som A (magtsubjektet) har indflydel-
se på B (magtobjektet) i det omfang, at B gør
noget, som magtobjektet ellers ikke ville ha-
ve gjort (Dahl, 1996). 

Den kommunikative handlen har teoretisk set
en helt anden karakter. Den hviler på diskur-
siv afprøvning af argumenters universalisti-
ske gyldighed, og kan derfor offentligheds-
teoretisk opfattes som mere legitim og min-
dre omkostningskrævende end social magt-
udøvelse. Afprøvningen af sådanne argumen-
ter kan i repræsentative demokratier hen-
lægges til parlamentariske procedurer foran-
kret i forfatningsmæssige retsprincipper, men
en sådan praksis vil aldrig være fuldkommen
kommunikativ i offentlighedsteoretisk for-
stand. Både regering og opposition kan i va-
rierende omfang falde tilbage på sociale
magtmidler (Habermas, 1992). For at anskue-
liggøre statsmagtens faktiske udformning af
offentlig mediestøtte som kombinationer af
social magtudøvelse og kommunikativ hand-
len, kan mediepolitikkens ramme heuristisk
og forenklet skitseres som et magtsubjekt
(regeringen, Folketinget og de politiske parti-
er), et magtobjekt (de såkaldte publicistiske

47



nyhedsmedier), magtens midler (f.eks. post-
privilegier og medielicens) og magtens legi-
timeringsgrundlag (f.eks. enevældige forord-
ninger og forlig mellem politiske partier).

Vi skal på den baggrund argumentere for, at
statens magtudøvelse gennem offentlig medie-
støtte kan inddeles i tre perioder, der hver
især er karakteriseret af særegne kombinatio-
ner af magtmidler og legitimationsformer.
Den første periode kalder vi regeringsautori-
seret ensidighed (ca. 1723-1894), den næste
partiautoriseret flersidighed (ca. 1894-1940)
og den sidste folketingsautoriseret alsidighed
(ca. 1945-2010). Vi vil samtidig illustrere,
hvordan statens gennemgående magtmiddel
har været forskellige former for mediestøtte,
hvorigennem regeringen i skiftende alliancer
med dele af den parlameentariske opposition
– forenklet sagt ved hjælp af »gulerod«, har
fået medierne til at gøre ting, de ellers ikke
ville have haft råd til at gøre. 

Foruden de indhøstede erfaringer fra arbejdet
med den seneste udredning af offentlig medie-
støtte i Danmark (Rambøll, 2009) trækker vi
empirisk på udvalgsarbejdet bag etableringen
af Statsradiofonien i 1925 (og de efterfølgen-
de radiolovsrevisioner), forligsforhandlinger-
ne om omsætningsafgift (1962), forarbejdet
til momsloven (1967), dagspresseudvalget
(1967-69), betænkninger om offentlig infor-
mation (1972, 1977, 1987 og 1997), distribu-
tionsudvalget (1980), mediekommissionen
(1980-84) og medieudvalget (1994-96) samt
arbejdsgruppen om Dagspressens Finansie-
ringsinstitut (2003-4). Desuden har Aage
Frandsen (2006) givet en detaljeret front-
linjeberetning fra nogle af de seneste medie-
forligsforhandlinger 1993-2006. Endeligt be-
lyses den seneste udvikling på baggrund af
forligsteksten anno 2010 og den i Infomedia-
databasen tilgængelige dokumentation for
forhandlingsprocesserne, der førte til det hid-
til seneste licensforlig.

Regeringsautoriseret ensidighed 
(ca. 1723-1894)
Fra finansåret 1723 kunne aviser med stats-
autoriserede postprivilegier befordres med ri-
dende brevpost til nedsat takst. Det gav en
betydelig konkurrencefordel. Alternativet var
pakkeposten, der typisk tog 10 dage fra
København til kongerigets provinser, og
blandt hovedstadens periodiske skrifter var
det kun en avis, der havde en sådan begunsti-
get stilling: Berlingske Tidende. Denne avis
havde oven i købet også, sammen med pro-
vinsens Stiftstidender, statsautoriseret eneret
på at bringe efterretninger »som vedrører de
nærværende regeringers bestyrelse af deres
stater, enten den indvortes eller den udvor-
tes«. Foruden disse postprivilegier (1723-
1851) bestod privilegiesystemet af kund-
gørelses- og avertissements-privilegier, der
var gældende i perioden 1792-1904, et god-
kendelsessystem for selve udgivelsen af peri-
odiske skrifter (1634-1862) og afgift- og cen-
surbestemmelser for formidling af politiske
nyheder (1810-1851). Betingelsen var, at
dagbladene underlagde sig obligatorisk cen-
sur hos den stedlige politimester. Postprivile-
gierne havde dermed en konkurrenceforvri-
dende effekt på nyhedsmedierne og bidrog
til, at regeringen relativt uimodsagt kunne la-
de sig fremstille foran sit publikum af under-
såtter i, hvad der kan betegnes som en re-
præsentativ (men ikke borgerlig) politisk of-
fentlighed (Lund, 1977).

I 1830’erne supplerede den danske stat sin
mediestøttepolitik med mere aktivistiske til-
tag. Efter europæisk mønster etableredes en
egentlig statsavis, Ny Kollegialtidende, til
»Berigtigelse af de vrange Domme over de
offentlige Foranstaltninger«. Samtidig ind-
drog kongemagten en række private aviser
som propagandainstrumenter bl.a. gennem
subvention af redaktører og udvalgte journa-
lister (Jensen, 1971: 283-4). De forhold, som
betingede den offensive kampagnestrategi i
informationspolitikken, kan karakteriseres
som en legitimationskrise for enevælden.

48



Især fra hertugdømmerne artikuleredes krav
om ændringer i styreformen. Censur og pri-
vilegiesystem var ikke længere tilstrækkeligt
til at dæmme op for disse krav, bl.a. fordi de-
le af pressen havde ændret karakter i retning
af en egentlig meningspresse. Der blev etab-
leret kritiske blade, som på nationalliberalt
grundlag kritiserede statens myndighedsud-
øvelse og den regeringsbaserede legitimering
af den mediepolitiske magtudøvelse over ny-
hedsmedierne.

Denne udvikling i retning af en kritisk bor-
gerlig offentlighed var medvirkende til, at
den enevældige stat følte sig kaldet til mere
aktivt at forholde sig til publikum i rollen
som subjekter, hvilket kulminerede ved ind-
kaldelsen af den grundlovgivende rigsfor-
samling i 1848. Til afløsning for enevældens
forvaltning, der var præget af hemmelig sags-
behandling, kæmpede det nationalliberale
borgerskab for en magtneutral sfære imellem
samfundets private produktion på den ene si-
de og øvrighedens statslige regulering af fæl-
lesskabets anliggender på den anden. Idealet
var en opdeling i tre sfærer – øvrighedens
område, et offentligt område og et privat om-
råde, som staten kun måtte blande sig i, hvis
der på forhånd var opnået parlamentarisk
hjemmel. 

Den ensidige, repræsentative offentlighed,
som karakteriserede enevælden, skulle der-
med erstattes af en borgerlig offentlighed,
som var fri for social magt, og frie nyheds-
medier skulle understøtte denne ved at til-
vejebringe den kommunikative infrastruktur
for kritisk samfundsdebat. Junigrundloven af
1849, og den deraf følgende sikring af en
række formelle borgerrettigheder, kan ses
som et forsøg på at gennemføre sådant arms-
længdeprincip. Hovedsigtet var desuden at
åbne for civilsamfundets aktive kontrol af
statsmagten. Mediepolitisk betød det, at det
ikke længere var staten, der skulle kontrolle-
re nyhedsmedierne, men snarere omvendt:
Den private dagspresse fik i praksis status af

en redigerende 4. statsmagt, og ved kgl. re-
skript af 24.1.1848 bortfaldt alle verserende
straffesager imod pressen. Presseloven af
3.1.1851 og postloven af 11.3.1851 afskaffe-
de formelt enevældens privilegiesystem.
Desuden hjemlede grundloven ytringsfrihed
og pålagde staten kundgørelsespligt for Rigs-
dagens lovgivning og embedsværkets admi-
nistrative forordninger.

De nationalliberales åbenhedsstrategi slog
imidlertid kun delvist igennem, hvorfor peri-
oden 1849 til 1894 blev præget af regerin-
gens forsøg på at fastholde den regeringsau-
toriserede ensidighed. De embedsmandsdo-
minerede regeringer afviste offentlighed i
forvaltningen med henvisning til magtde-
lingsprincippet og ministeransvarligheden.
På grund af forvaltningens ringe omfang og
den begrænsede brug af delegation mente
man desuden, at spørgsmålet var relativt ube-
tydeligt i praksis. Vedtagne love og forord-
ninger blev bekendtgjort gennem Depart-
mentstidende, og de privilegerede aviser be-
varede i praksis eneretten på statslige be-
kendtgørelser, selv om ønsket om mere alsi-
dig information om offentlige anliggender
blev flere imidlertid flere gange rejst i Folke-
tinget både af de nationalliberale og Bonde-
vennerne. Med krigsforholdene som begrun-
delse afviste regeringen disse forslag og gen-
nemførte tværtimod indskrænkninger i pres-
sefriheden. Ved tronskiftet i 1863 fornyedes
privilegierne til Berlingske Tidende og stifts-
tidenderne »indtil videre«. Da sagen atter
blev bragt op igen i efteråret 1866, strandede
den på modstand fra indenrigsminister J.B.S.
Estrup, der ønskede presseprivilegier opret-
holdt til værn mod »Skrivefrækheden«
(Thorsen, 1950).

Under forfatningskampen politiseredes
spørgsmålet i stigende grad. Med de voksen-
de modsætninger mellem Højre (regeringen)
og Venstre (folketingsflertallet) og oprettel-
sen af partipolitiske aviser, ønskede Venstre-
oppositionen en informationsformidling om

49



statslige anliggender uafhængig af den sid-
dende regering og dens embedsværk. Derfor
stillede Venstre en række forslag i Folketin-
get, der indebar ophævelse af privilegierne
og skabelse af en statstidende for hele landet.
En sådan løsning var imidlertid uacceptabel
for Højre, som syltede forslagene i Landstin-
get. Partipolitikken havde således for alvor
gjort sit indtog på mediepolitikkens område.
Højre benyttede i voksende omfang sin rege-
ringsmagt til partipropaganda, hvilket bl.a.
blev muliggjort af den klausul, som ministe-
riet Estrup fra 1883 lod indføje i privilegie-
betingelserne: »Bevillingshaveren skal der-
hos i alle Tilfælde, hvor der maatte opstaa
Spørgsmaal om vor Bevillingsrets Mening,
være vor Indenrigsminister afgørende under-
given« (citeret efter Folketingets Forhandlin-
ger 1901/02, sp. 5024). Desuden anvendte re-
geringen sin position til ad administrativ vej
at genindføre den censur, som ifølge grund-
loven »ingensinde« skulle indføres. Det ske-
te med hjemmel i den provisoriske presselov
af 13.8.1886. Først pr. 1.4.1894 lykkedes det
oppositionen gennem forligsforhandling at få
ophævet den provisoriske presselov, hvorved
der formelt blev etableret rammer for borger-
lig offentlighed i overensstemmelse med
1849-grundlovens intentioner.

Partiautoriseret flersidighed 
(ca. 1894-1940)
Efter det såkaldte systemskifte i 1901, der i
praksis indførte partiautoriseret folketings-
parlamentarisme i Danmark, var der på tværs
af partierne et udbredt ønske om at begrænse
regeringens muligheder for at styre informa-
tionsformidlingen. Højre kunne med aner-
kendelsen af folketingsparlamentarismen ik-
ke regne med regeringsmagten i en oversku-
elig fremtid og ønskede derfor at svække
kommende regeringers manipulationsmulig-
heder og eventuelt sikre sig de privilegerede
blades partiloyalitet. Socialdemokratiet var i
færd med at opbygge sin egen partipresse og
ønskede ingen konkurrenceforvridning. Ven-
stre havde ganske vist regeringsmagten og

udnyttede da også i første omgang sin positi-
on ved at tildele Aalborg Amtstidende stiftsti-
dendeprivilegiet for Nordjylland i 1901. I
Venstre-regeringen havde man desuden pla-
ner om at knytte Østsjællands Folkeblad til
sig som officielt regeringsorgan i stedet for
Berlingske Tidende. Men ud fra sit liberalisti-
ske grundsyn og belært af forfatningskam-
pens erfaringer, valgte Venstre dog at foreslå
privilegierne endeligt afskaffet og løse pro-
blemet med øvrighedens kundgørelser ved
etableringen af en embedsmandsredigeret
Statstidende. Derved blev der tilvejebragt et
grundlag for det såkaldte fireblad-system på
avismarkedet, hvor Højre (fra 1915 omdøbt
Det konservative Folkeparti (K)), Venstre
(V), Socialdemokratiet (S) og fra 1905 Det
radikale Venstre (R) hver især kunne regne
med partiautoriserede talerør i den offentlige
debat.

Derved blev de nationalliberale idealer om en
alment dannet, debatterende og kontrolleren-
de fællesoffentlighed i praksis kun delvist re-
aliseret i form af konkurrerende partioffent-
ligheder. Der var dermed tale om en partiau-
toriseret flersidighed, konkret udtrykt ved ek-
sistensen af flere konkurrerende deloffentlig-
heder (Fraser, 1992). Hver offentlighed hen-
tede sin legitimitet i partierne og deres med-
lemmer. Dermed fik den politiske offentlig-
hed i stigende grad karakter af skyggeboks-
ning, hvor vekslende partikoalitioner kæm-
pede med og mod hinanden med henblik på
at erobre regeringsmagten. 

Under 1. Verdenskrig blev også repræsenta-
tive interesseorganisationer mere direkte ind-
draget. Den spændte internationale situation
og de hjemlige rationeringer fik regeringen
til at føre en mere offensiv informationspoli-
tik. Gennem pressemøder og lukkede sam-
menkomster med dagbladenes redaktører
forsøgte regeringen at påvirke nyhedsformid-
lingen, og gennem øget annoncering i dags-
pressen, voksede strømmen af statsautorise-
ret information til befolkningen. Tydeligst

50



slog kampagnestrategien igennem i Uden-
rigsministeriet, hvor man etablerede et egent-
ligt pressebureau, der under opsyn fra re-
præsentanter for de fire store politiske parti-
ers presse censurerede telegrammer til og fra
Danmark. Desuden uddelte Indenrigsmini-
steriet, som frem til 1928 havde pressefor-
hold som sit ressort, rejsestipendier til ud-
valgte journalister.

Venstre og Det konservative Folkeparti kriti-
serede det regeringsbærende Radikale Ven-
stre og dets socialdemokratiske støtteparti for
at udnytte situationen til partipropaganda. Ef-
ter krigen søgte VK derfor at begrænse sta-
tens indflydelse på opinionsdannelsen, bl.a.
gennem krav om besparelser i statens papir-
og annonceudgifter og forslag om nedskæ-
ringer i omfanget af de statslige tidender. Når
disse bestræbelser på at begrænse statens in-
tervention i informationsformidlingen led
skibbrud, skyldtes det bl.a., at et nyt element
trængte ind i debatten om statens informati-
onspolitik: Spørgsmålet om økonomisk støt-
te til dagspressen. Dagbladene havde i be-
gyndelsen af århundredet investeret store
summer i ny teknik. Derved blev bladhusene
mere sårbare over for svingninger i de øko-
nomiske konjunkturer, og efter krigsperio-
dens vækst i oplag og annoncer oplevede
dagbladene en nedgangsperiode. Trods ideo-
logiske betænkeligheder ønskede mange ud-
givere derfor at fastholde den udvidede stats-
lige annoncering, og det blev hilst velkom-
men, da staten med postloven af 1918 gav en
indirekte pressestøtte gennem nedsatte post-
takster. Desuden formulerede regeringen et
såkaldt totalitetsprincip for offentlig annon-
cering, som fastslog, at offentlige myndighe-
der så vidt muligt skulle bringe officielle
kundgørelser i samtlige danske dagblade.
Den politisk balancerede annoncering ud-
gjorde periodens primære mediepolitiske
magtmiddel og bidrog til fastholdelsen af
partiopdelte offentligheder understøttet af fi-
rebladsystemet.

Partipressen blev også begunstiget ved etab-
leringen af Statsradiofonien i 1925. Da der
ikke var tilstrækkelige kanaler til, at de fire
statsbærende partier hver kunne få sin radio-
sender, overlod Rigsdagen i første omgang
radiofonien til civilsamfundet. Men vel at
mærke ikke på markedsvilkår. Driften blev li-
censfinansieret, så den hverken belastede
statsfinanserne eller dagspressens annonce-
indtægter. Selvorganiserede lytterforeninger
fik sammen med repræsentanter for dags-
pressen og elektronikbranchen flertallet i Ra-
diorådet. Samtidig fik den private presse kon-
trollen med radioens nyhedsformidling
(Pressens Radioavis 1926-1963), så radio-
mediet ikke kunne påføre pressen konkurren-
ce på nyhedsområdet. I hele perioden udgjor-
de folk med rod i partipressen over en tredje-
del af Radiorådets medlemmer. De politiske
partier i Folketinget fik i 1930 formaliseret
deres selvstændige repræsentation, og også
ved udpegning af de såkaldte lytterrepræsen-
tanter blev der tilstræbt ligelig repræsentati-
on mellem højre og venstre side af det politi-
ske spektrum. Derved blev der knæsat et
princip om partiautoriseret balancering i
Statsradiofonien som supplement til den par-
tipolitiske flersidighed i dagspressen.

Under besættelsen indførte staten papirratio-
nering og øgede den offentlig annoncering
efter totalitetsprincippet. Disse ordninger kan
retrospektivt betragtes som en særdeles ef-
fektiv, offentlig pressestøtte, der sikrede
overlevelse for samtlige dagblade i perioden
1940-45 (med undtagelse af det nazistiske
Fædrelandet). Desuden gav besættelsen stø-
det til tre nye dagblade: Information, Land &
Folk (1945-1990) og Morgenbladet (1945-
46).

Folketingsautoriseret alsidighed 
(fra ca. 1945)
Efter krigen lød der fra de borgerlige partier
stærke protester imod statsadministrationens
ekspansion og krav om besparelser på infor-
mationsområdet. Det betød, at den statslige

51



annoncering blev reduceret. Samtidig blev
den private dagspresse hårdt ramt af prisstig-
ninger på papir og andre råvarer, hvilket
medvirkede til periodens omfattende »blad-
død«. Følgen var firebladsystemets gradvise
udtynding, hvorefter de statsbærende partier
ikke længere kunne regne med overalt at få
deres interesser varetaget gennem partiauto-
riseret flersidighed. Det førte – især blandt
socialdemokrater – til krav om statslig støtte
efter svensk og norsk mønster. De borgerlige
partier, der drev de fleste overskudsgivende
aviser, ønskede imidlertid ingen selektive
støtteordninger, der kunne forvride konkur-
rencen på dagbladsmarkedet. Derimod gik
begge sider af Folketinget ind for generelle
begunstigelser til dagbladene. Konkret blev
den nedsatte afgift på papir (indført i 1940)
brugt som begrundelse for fritagelse for om-
sætningsafgift (oms) på avispapir (1962), der
i sin tur blev argumentet for den stadig gæl-
dende 0-moms for dagblade (indført 1967).

0-momsen blev udformet på den måde, at
bladhusene kunne fradrage al moms på virk-
somhedsrelaterede udgifter, men ikke skulle
opkræve moms på abonnement og løssalg af
aviser. Det blev under den forudgående fol-

ketingsdebat begrundet med, at beskatning af
»det frie ord« ikke var i samfundets interes-
se, samt at dagspressen institutionelt (også
efter partipressens gradvise sammenbrud)
indtog en selvstændig og støtteværdig plads i
samfundet. Med samme øjemed blev der på
opfordring fra Danske Dagblades Fællesre-
præsentation af statsministeren nedsat to af
tidens mange udvalg og kommissioner (se
oversigt i tabel 1 nedenfor). Det ene til belys-
ning af dagspressens struktur og økonomi,
det andet med det offentliges annoncering i
dagspressen som kommissorium.

Den kommission, der for Statsministeriet i
1967 fik til opgave at vurdere pressens situa-
tion i samfundet, konstaterede, at den offent-
lige støtte til dagspressen dengang udgjorde
ca. 82 millioner kroner svarende til godt ti
procent af branchens samlede indtægter. Ud-
valgsflertallet anbefalede i en betænkning fra
1969 at opretholde de almene og indirekte
støtteformer samt at øge den offentlige an-
noncering. Desuden anbefalede kommissio-
nen oprettelsen af et Dagspressens Finansie-
ringsinstitut (DFI). Statsbevillingen til DFI
var i første omgang på to millioner kroner
årligt (formelt givet som kompensation for

52

Tabel 1. Centrale mediepolitiske udvalg og kommissioner, 1925-2009

År Kommission/udvalg

1925 Udvalgsarbejdet bag etableringen af Statsradiofonien i 1925 og de
efterfølgende radiolovsrevisioner

1962 Forligsforhandlingerne om omsætningsafgift 

1967 Forarbejdet til momsloven

1967-1969 Dagspresseudvalget

1972, 1977, 1987 og 1997 Betænkninger om offentlig information

1980 Distributionsudvalget

1980-1984 Mediekommissionen

1994-1996 Medieudvalget

2003-2004 Arbejdsgruppen om Dagspressens Finansieringsinstitut

2007-2009 Mediestøtteudredningen



dagspressens vederlagsfri indrykning af
Klasselotteriets trækningslister). Branchen
supplerede med et tilsvarende beløb baseret
på avispapirforbruget. Der var derimod ikke
flertal for at yde selektiv støtte til økonomisk
nødlidende dagblade. Kun socialdemokrater-
ne ønskede en sådan støtteordning. Kommis-
sionen skønnede heller ikke, at der var behov
for særlig støtte til oprettelse af nye dagbla-
de. Monopolisering er ganske vist »uønske-
lig«, men de påviste tendenser i retning af
stordrift skønnes ikke at udgøre »nogen af-
gørende hindring for udbredelsen af nye po-
litiske retninger eller for deres evne til at kom-
me til orde i debatten.« (Betænkning 536/
1969:12). Der var imidlertid samlet set tale
om betydelige støtte, der angiveligt bidrog til
at gøre mere medieindhold tilgængelig for
danskerne, end det ville have været tilfældet
på almindelige markedsmæssige vilkår.

Begrundelsen for introduktionen af nye støt-
teordninger rettet mod dagbladene var ikke
længere snævert knyttet til partipolitisk ba-
lancering, men mere alment at en stærk fri
presse var i hele samfundet interesse. Allere-
de det såkaldte krisevalg i 1973 havde mar-
keret svaghederne i de fire partiautoriserede
lejroffentligheder, der alle oplevede massiv
medlemstilbagegang. Statens magtudøvelse
over medierne blev dermed legitimeret i sam-
fundsmæssige hensyn med henblik på at kor-
rigere markedsforhold for at fremme publi-
cistisk medieindhold, som på et givet tids-
punkt af et politisk flertal skønnes støttevær-
digt. Magtmidlerne var hovedsageligt subsi-
diering gennem 0-moms og nedsatte post-
takster. I perioden skete samtidigt en frem-
vækst af radio og TV-medier, som staten
adresserede gennem særegne magtmidler ret-
tet mod de nye medieplatforme. Allerede i
1955 var Statsradiofonien (fra 1959 omdøbt
Danmarks Radio og fra 1996 blot DR) blevet
underkastet et tilsvarende udredningsarbejde,
der strakte sig over tre år. Det konfirmerede
Radiorådets beslutning om at placere fjern-
synsmediet som et reklamefrit, licensfinansi-

eret og integreret element i »den selvstændi-
ge, offentlige institution, Danmarks Radio«.
Der blev knyttet store industripolitiske for-
ventninger til den nye medieplatform. I 1953
var der således 9 danske apparatproducenter,
men kun 800 TV-licensbetalere. Derimod
skønnede de politiske beslutningstager på
tværs af partiskel, at der næppe var reklame-
kroner nok til at finansiere TV-aktiviteterne
på private markedsvilkår – med mindre man
ville risikere at ramme annoncering i dagbla-
dene meget hårdt.

Noget tilsvarende gjorde sig gældende for de
jævnligt tilbagevendende folketingsdebatter
om brud på det monopol, som Statsradiofoni-
en havde bestyret siden 1925. Spørgsmålet
blev – traditionen tro – sendt til udvalgsbe-
handling. Denne gang i den af ministeriet for
kulturelle anliggender nedsatte Radiokom-
mission af 1967 (Betænkning 592/1970).
Flertallet fastholdt DRs eneret på landsdæk-
kende radio og TV. Dog blev der åbnet mu-
lighed for eksperimenter med kabeltransmit-
teret lokal-TV og (fra 1983) med en forsøgs-
ordning med både lokal-TV og lokalradio.
Finansieringen skulle primært ske via Tips-
midler og Den Kommunale Momsfond. Men
betalingsvilligheden herfra var begrænset. Til
gengæld investerede fagbevægelsen og priva-
te investorer trecifrede millionbeløb i lokale
radio- og TV-stationer med henblik på at po-
sitionere sig til et kommende brud på DR-
monopolet. Det skete i 1988 i som udmønt-
ning af Mediekommissionens forslag om lan-
ceringen af et statsejet TV2 baseret på en
kombination af reklame og licens. Herved
ændredes konkurrenceforholdene ikke kun
på TV-markedet, men også for dagblade,
ugeblade og Danmarks Radio som bestyrer
af de statsautoriserede licensmidler. Det del-
vist reklamefinansierede TV2 bidrog desu-
den til igangværende forskydninger i offent-
lighedsstrukturen, som i 1980erne kunne
iagttages mange steder i civilsamfundet. Pub-
likum blev ikke længere adresseres som par-
tipolitiske lejroffentligheder eller en samlet,

53



borgerlig offentlighed, men i højere grad som
forbrugere, der kunne segmenteres i livsstils-
baserede målgrupper og interessedefinerede
fællesskaber.

Samtidig kunne der spores en tendens til at
behandle mediepolitikken som en helhed –
ikke som opdelte sagsområder knyttet til
presse, radio og TV. 1980’ernes store medie-
kommission fik til opgave at behandle alle
publicistiske medieformer i et koordineret
udredningsarbejde på tværs af ministerielle
ressortområder og brancheorganisationer.
Det medførte dog ingen større ændringer i de
offentlige mediestøtteordninger. Licensfinan-
siering af radio og TV, 0-moms og portostøt-
te til dagblade og enkelte fagblade, mens fuld
momsafgift til øvrige medier blev fortsat
uændret. Heller ikke flertallet i det efterføl-
gende Medieudvalg (1994-96) lagde op til ra-
dikale omlægninger af den offentlige medie-
støtte. Udvalgets kommissorium hjemlede
primært analyser af den almene medieudvik-
ling med særligt henblik på dagspressens si-
tuation. Konkret kom der ikke meget kontant
ud af udvalgsarbejdet, bort set fra, at Dags-
pressens Finansieringsinstitut fra finansåret
1997 fik mulighed for at støtte udviklings-
projekter, der kunne forbedre konkrete dag-
blades økonomiske situation. Især nicheavi-
serne Information og Kristeligt Dagblad
drog nytte af dette tiltag.

Mediepolitisk var der væsentlig større medie-

politisk bevågenhed om de såkaldte public
service medier, DR og TV2. Ifølge lovgiv-
ningen fastsatte kulturministeren licensens
størrelse med tilslutning fra Folketingets fi-
nansudvalg. Indtil oprettelsen af TV2 var det
sket efter indstilling fra Radiorådet for et fi-
nansår ad gangen. Bortset fra nogle admini-
strative kontroverser mellem DRs direktion
og Finansministeriet (Lind i Skovmand,
1975: 153-178) havde det stort set fungeret
rutinemæssigt siden 1926. Men ved udgan-
gen til finansåret 1989 stod man i en helt ny
situation: Der var ikke længere noget partiau-
toriseret råd eller kommissionsautoriseret
kompromis at basere en aftale på, og i Folke-
tinget var uenigheden mellem regering og
opposition så massiv, at der ikke kunne ska-
bes enighed om licensens størrelse for fi-
nansåret 1990. Kontroversen gav stødet til en
ny tradition i dansk mediestøttepolitik i form
af flerårige medie- (eller rettere licens-) for-
lig funderet på skiftende koalitioner i Folke-
tinget (Frandsen, 2006:182-209), som vist i
tabel 2.

Det første licensforlig kom i hus 12. juni
1990 og omfattede alle Folketingets partier
undtagen Fremskridtspartiet. Samme brede
enighed kunne imidlertid ikke opnås i 1993,
hvor den daværende kulturminister, Jytte Hil-
den (S), lagde op til en 4-årig aftaleperiode,
der ikke kun skulle omfatte selve fastsættel-
sen af licensens størrelse 1994-97, men også
en række mediepolitiske pålæg vedrørende

54

Forligsperiode Regering Forligspartnere

1990-1993 K + V Q + R + CD + SF + S

1994-1997 S + R SF

1998-2001 S + R V + K + Z + Q + O + CD

2002-2006 V + K O

2007-2010 V + K O + S + R + SF

2011-2014 V + K O + LA

Tabel 2. Overblik over de såkaldte medieforlig, 1990-2010



støtte til dansk filmproduktion og andre
såkaldte public service forpligtelser knyttet
til såvel DR som TV2. Det lykkedes i første
omgang at skabe et kompromis med kultur-
ordførerne fra V og K. Men de to partiers fol-
ketingsgrupper forkastede efterfølgende for-
liget, fordi de ønskede at stå frit, hvis en bor-
gerlig regering skulle komme til magten i
forligets løbetid. Oppositionen havde også
betænkeligheder ved at bruge licenspenge til
filmproduktion og frygtede, at regeringens
udspil ville blokere for en øget reklamefinan-
siering af TV2. På den baggrund valgte rege-
ringen at indgå et snævert forlig med SF, der
i det store og hele svarede til kulturministe-
rens oprindelige forslag.

I 1996 lykkedes det til gengæld at finde et
kompromis, der omfattede alle Folketingets
partier undtagen Enhedslisten. Her blev det
bl.a. besluttet at omdanne TV2 til aktiesel-
skab og give øremærkede penge til web-sats-
ning både til TV2 og DR, der samtidig fik lov
til at sende nye TV-kanaler pr. satellit. Samti-
dig hævede man TV2s reklameloft til 15 pct.
af sendetiden. Forliget tillod også netværk
mellem lokale sendere, hvilket gav grundlag
for etablering af TvDanmark (senere omdøbt
Kanal 5) på markedsmæssige vilkår. Fra slut-
ningen af 1990erne blev tonen mellem VK og
SR mærkbart skærpet. Også indbyrdes i SR-
regeringen var der uenighed om de mediepo-
litiske prioriteringer. I det udspil til medie-
forlig for perioden 2001-4, som kulturmini-
ster Elisabeth Gerner Nielsen (R) lagde frem
i begyndelsen af år 2000, var den ledige, 4.
landsdækkende radiofrekvens på FM-båndet
således skræddersyet til TV2/Danmark. Men
S (med støtte fra Socialistisk Folkeparti) fik i
forhandlingernes sidste fase omdefineret ud-
budsbetingelserne i DRs favør.

V og K var imod begge modeller og ønskede
et åbent udbud efter auktionsmetoden. Men
inden den nye VK-regering trådte til gen-
nemførtes et smalt (R, S, SF, CD) mediefor-
lig 28.3.2000. På det grundlag fik DR kon-

cessionen på den 4.radiokanal frem til ud-
gangen af 2009. Desuden fik både TV2 og
DR eksplicit tilladelse til at drive internettje-
nester på trods af protester fra Danske Dag-
blades Forening. Desuden oprettedes et
særligt Public Service Råd. Dette Råd blev
dog nedlagt igen umiddelbart efter VK-rege-
ringens tiltrædelse i 2001. Desuden lovede
kulturminister Brian Mikkelsen (K)
TV2/Danmark privatiseret inden 100 dage.
VK indgik forlig herom med Dansk Folke-
parti. Foruden TV2-privatiseringen indførtes
bl.a. et licensloft, så et eventuelt merprovenu
ikke nødvendigvis skulle tilføres DR. Desu-
den blev DR pålagt at udlicitere en fast pro-
centdel af sin produktion af tv-programmer
til private producenter. På radioområdet blev
der udbudt en landsdækkende og en næsten
landsdækkende radiokanal ved auktion til
højest bydende.

I 2004 offentliggjorde regeringen betingel-
serne for TV2-salget. De skulle være en blan-
ding af højeste bud og »skønhedskonkurren-
ce«. Staten ville fortsat beholde 34-49 pct. af
aktierne »for at sikre en kvalitetspræget pub-
lic servicekanal efter privatiseringen«. I 2005
udskydes salget dog »på ubestemt tid« med
henvisning til kammeradvokatens vurdering
af en række verserende retssager ved EF-
Domstolen. For de trykte mediers vedkom-
mende blev portostøtten gradvist afviklet i
perioden 2004-2007 og afløst af andre distri-
butionsstøtteordninger, og i 2001 benyttede
dagbladet Dagen støttemulighederne i et
sådant omfang, at et nyt udvalgsarbejde blev
iværksat (Betænkning 1445/2004). Det resul-
terede i nedlæggelse af Dagspressen Finansi-
eringsinstitut. De af avisbranchen indbetalte
medier midler blev tilbageført, mens udvalg-
te dele af støttevirksomheden blev videreført
af det såkaldte Dagbladsnævn.

I 2006 blev der atter indgået et bredt licens-
forlig. Forligskredsen omfattede som ti år
tidligere alle Folketingets partier (undtagen
Enhedslisten). I principgrundlaget blev der

55



indført en EU-inspireret passus om formid-
ling af »europæisk kultur og historie« som
supplement til de nationale forpligtelser. DR
blev pålagt en række specificerede serviceud-
videlser – uden ekstra licensmidler. Der be-
budedes »en yderligere præcisering« af DRs
og de regionale TV2-virksomheders opgaver
– for DRs vedkommende navnlig i forhold til
nettet og de nye mobile medier«. Der indfør-
tes desuden den såkaldte medielicens, der
pålagde afgifter på alle apparater, der var i
stand til at modtage radio og TV pr. 1.7.2007.
Baggrunden var, at stadig flere (især unge)
ikke havde særlige TV-apparater, men kunne
modtage programmerne via computer. Hjem-
mel til en sådan ændring i opkrævningsfor-
men forelå allerede i radioloven, men først
nu blev det besluttet at håndhæve den. Sam-
tidig afskaffedes den særlige sort/hvid-licens,
mens radiolicensen og erhvervslicensen op-
retholdtes. Det seneste forlig blev indgået i
2010 mellem den siddende regering (VK)
samt Dansk Folkeparti og Liberal Alliance.
Kulturminister Per Stig Møller var hoved-
kraft i beslutningen om at udbyde i ny radio-
kanal på FM4 i stedet for DRs nuværende P2
– en beslutning, som oppositionen truede
med at omgøre efter et kommende folke-
tingsvalg. Forliget indeholdt desuden blandt
andet bestemmelser, der reducerede DRs li-
censfinansiering i reale termer og sikrede, at
en større andel af DRs programproduktion
skulle lægges ud til private producenter.

Samlet set bestod de mediepolitiske magt-

midler, som blev anvendt i perioden efter
1945 af regulering og koncessionering (her-
under hensyn til EU-medlemsskabet efter
1972) samt indirekte og direkte subsidier,
som var specifikt rettet imod forskellige me-
dieplatforme. Ifølge mediestøtteudredningen
(Rambøll, 2009) udgjorde mediestøtten i fi-
nansåret 2007 5,4 milliarder plus en milliard
i moms på medielicensen. Støtten svarede til
omkring 37 pct. af de danske TV-kanalers
omsætning,1 91 pct. af de landsdækkende ra-
diokanalers omsætning,2 10 pct. af dagblade-
nes omsætning3 og 25 pct. af webmediernes
omsætning, når DRs selvangivne forbrug på
webmedier regnes med.4

Det overordnede mediepolitiske formål med
statens magtudøvelse var at støtte produktion
og distribution af medieindhold, der bidrog
til at »fremme den demokratiske samfunds-
debat« samt særligt for de elektroniske medi-
er at bidrage til »traditionelle kulturelle og
folkeoplysende hensyn« (Rambøll, 2009:
18). Dermed skulle mediepolitikken skabe en
større alsidighed i offentligheden ved at fun-
gere markedskorrigerende, dvs. fordre pro-
duktion af mere publicistisk medieindhold,
end de frie markedskræfter selv ville føre til.
Publicistisk medieindhold blev i modsætning
til den forudgående periode forstået løsrevet
fra en snæver, partipolitisk sammenhæng.

Formålet med den offentlige mediestøtte (at
fremme alsidighed, tilgængelighed og debat)
og dennes legitimitetsmæssige forankring i

56

Dansksproget TV Landsdækkende
og regional radio

Dagblade Web og mobile
medier

Mediestøtte 2.517 1.235 1294 187

Omsætning 6.827 1.355 12.576 753

Mediestøttens andel
af omsætning

39 % 91 % 10 % 25 %

Tabel 3. Mediestøttens andel af mediernes omsætning, 2007 (mio. kr.)

Kilder: Rambøll 2009, se også slutnoter.



Folketinget blev ikke problematiseret. Imid-
lertid blev de mediepolitiske virkemidler
(primært platform-specifikke subsidier), som
staten anvendte til at fremme alsidighed i sti-
gende grad kritiseret af især dagblade og
web-medier for at begrænse snarere end at
fremme alsidigheden. Dagbladene var særligt
kritiske over for public service TV-kanaler-
nes (DR, TV2 og TV2/Regionerne) tilstede-
værelse på Internettet og senere på mobile
platforme, mens fritstående webmedier, fag-
blade og magasiner var utilfredse med 0-
momsen på dagbladenes bladsalg.

På vej mod platform-neutral mediestøtte?
Statens magtudøvelse over medierne har ud-
viklet sig fra regeringsautoriseret ensidighed
over partiautoriseret flersidighed til folke-
tingsautoriseret alsidighed, som opsummeret
i tabellen nedenfor. I et offentlighedsteoretisk
perspektiv er spørgsmålet, om den offentlige
mediestøtte – både anskuet retrospektivt og
med samtidens øjne – kan betragtes som le-
gitim og effektiv bidragyder til at understøtte
en kritisk debatterende offentlighedspraksis?

Under den regeringsautoriserede ensidighed
var magtudøvelsen legitimeret af den politi-
ske elite, og dens virkemidler var postprivile-
gier (guleroden) mod overholdelse af censu-
ren (pisken). Dette bidrog til opretholdelsen
af en repræsentativ (men ikke en borgerlig)
offentlighed, hvor magthaverne (kongen og
senere regeringen) ensidigt viste sig foran
undersåtterne, og medier relativt ukritisk for-

midlede enevældens budskaber. Statens
magtudøvelse over medierne var derfor (an-
skuet retrospektivt) langt fra legitim i et of-
fentlighedsteoretisk perspektiv, men kunne i
samtiden vanskeligt problematiseres, netop
fordi mediestøtte og censur forhindrede en
fri, offentlig debat om politiske anliggender.
Efterhånden som det repræsentative demo-
krati modnedes, og borgerlige krav om en
uafhængig presse vandt større tilslutning,
overgik statens mediesubsidiering til annon-
cering på baggrund af et totalitetsprincip,
som tilstræbte balance mellem dagblade –
uanset deres politiske udgangspunkt. Legiti-
mitetsgrundlaget var avisernes forankring i
partierne og deres interne medlemsdemokra-
ti. Resultatet var understøttelsen af en parti-
autoriseret flersidighed (bestående af flere
konkurrence del- eller lejroffentligheder),
hvor nyhedsformidling og debat foregik for-
an et fragmenteret publikum opdelt efter par-
tipolitiske anskuelser.

De konkrete valg af mediepolitiske magtmid-
ler var legitimeret af parlamentariske proce-
durer og vedtaget af et parlamentarisk flertal
efter debat i Folketinget. Reelt var der kun
undtagelsesvist tale om magtneutral kommu-
nikativ handlen. I praksis blev der praktiseret
social magtudøvelse af strategisk og instru-
mentel art i form af kompromisser mellem
konkurrerende partier med et lejr-opdelt
pressesystem og en stramt styret Statsradio-
foni som konsekvens. Den partiopdelte dags-
presse bidrog til at understøtte en flersidig

57

Magtens legitima-
tionsgrundlag

Magtens middel Offentlighedstype

Regeringsautoriseret ensidighed
(1723-1894)

Kongen/regeringen Privilegiesystemet Repræsentativ of-
fentlighed

Partiautoriseret flersidighed
(1894-1940)

Partierne Politisk balanceret annon-
cering til dagblade

Flersidig offentlig-
hed

Folketingsautoriseret alsidighed
(1950-)

Folketinget Markedskorrigerende sub-
sidier til medieplatforme

Alsidig offentlighed

Tabel 4. Oversigt over hovedtræk mediepolitiske magtudøvelse over medierne



offentlighed, der splittede lige så meget, som
den samlede. Til gengæld inspirerede Stats-
radiofonien/DR til større lydhørhed for kon-
fliktende synspunkter. Denne pluralisme
(kaldet omnibus-konceptet) smittede gradvist
af på dagbladene, der i stigende omfang af-
svor partitilhørsforholdet, og lod konflikten-
de synspunkter komme til orde på debatsi-
derne. Den vage legitimering, som partipres-
sen hvilede på, blev gradvist eroderet, efter-
hånden som firebladsystemet udvandedes af
økonomiske problemer, og partiernes med-
lemstal svandt. I takt med, at markedskræf-
terne i efterkrigstiden forvitrede partipres-
sens eksistensgrundlag, og partierne mistede
medlemmer i civilsamfundet, overgik statens
magtudøvelse til subsidiering af medieind-
hold efter mere partineutrale kriterier og legi-
timeret af koalitioner i Folketinget. Det over-
ordnede formål var at underbygge en alsidig
offentlighed ved at fremme den demokratiske
samfundsdebat samt kulturformidling.

Den offentlige mediestøtte skulle samlet set
sikre mere pluralistisk indhold og tilgængelig
end det frie marked og det partiopdelte civil-
samfund i sig selv kunne levere. Den formel-
le mediepolitiske magtudøvelse hvilede på
parlamentariske procedurer, og dens overord-
nede formål blev hverken problematiseret af
magtens subjekt (regering og opposition) el-
ler magtens objekter (medierne). Derfor må
den offentlige mediestøtte betragtes som ha-
vende en høj grad af legitimitet – også an-
skuet i et offentlighedsteoretisk perspektiv.
Et stadigt mere påtrængede spørgsmål blev
imidlertid, om den valgte fremgangsmåde
stadig var tidssvarende og fremtidssikret?
Mediestøtteudredningen konkluderede i den-
ne henseende at: »På det foreliggende grund-
lag kan det ikke med sikkerhed fastslås, om
mediestøtten har opfyldt sin overordnede
mission om at »fremme den demokratiske
samfundsdebat«. Det kan heller ikke forsk-
ningsbaseret afgøres, hvilke elementer knyt-
tet til støttede og ikke-støttede mediegrupper,
der har gjort, at Danmark stadig har en rela-

tivt tilgængelig og mangfoldig mediestruk-
tur.« (Rambøll, 2009: 83). I stedet kunne ud-
redningen konstatere »at de eksisterende me-
diestøtteordninger er præget af forskellige og
delvis modstridende formål, der primært er
rettet mod platformspecifikke mediegrupper.
Derved afspejler mediestøtten på projektni-
veau en lang række konkrete hensyn, som har
været helt legitime på det tidspunkt, de en-
kelte ordninger er blevet indført, men som
kun i begrænset omfang er udviklingsorien-
terede og fremtidsrettede på programniveau.
Konsekvensen er, at den offentlige medie-
støtte primært har tjent til at konsolidere og
cementere den eksisterende mediestruktur.
Derved medvirker ordningerne til at fasthol-
de en højere grad af indholdsmangfoldighed
og medietilgængelighed i udbuddet, end
strukturen ville kunne tilvejebringe på rene
markedsmæssige vilkår. På den anden side
kan en sådan understøttelse af eksisterende
virksomheder reducere incitamenter til inno-
vation og vanskeliggøre etablering af nye
virksomheder uden historisk forankring i me-
diestrukturen« (Rambøll, 2009: 9).

Et nøglepunkt i problematiseringen af de
magtmidler, som staten anvender for at un-
derstøtte en alsidig offentlighed, er deres hi-
storisk betingede platformspecificitet. Kon-
vergens mellem medieformer (f.eks. print og
web) medfører, at medier på forskellige plat-
forme i stigende grad konkurrerer med hin-
anden. Derfor må mediesystemet tænkes som
gensidigt afhængige i et sammenhængende
økologisk system (Dimmick, 2003). Konse-
kvensen af en fragmenteret mediestøtte kan
derfor blive konkurrenceforvridning, idet
medier af en type svækkes, når medier af en
anden type subsidieres eller på andre måder
privilegeres. 

Udviklingen i medieforbruget gør det des-
uden nærliggende at sætte spørgsmålstegn
ved, om statens mediepolitiske virkemidler
på legitim og effektiv vis bidrager til at frem-
me medier, der møder borgere, hvor de i

58



praksis befinder sig. En række forskere har
foreslået, at fremtidens rum for kritisk of-
fentlig debat findes i netværk mellem for-
skellige platforme centreret omkring web-
medier (se f.eks. Gitlin, 1998; Dahlgren
2005). Samtidig er der ikke tvivl om, at dan-
skerne bruger stadig mere tid på nyheds- og
debatmedier på nettet. Mediestøtten er imid-
lertid fortsat fokuseret på dagblade samt pub-
lic service radio og TV, mens webbaserede
medier i vid udstrækning ignoreres.

Der er kort sagt tale om en alvorlig udfor-
dring af mediepolitisk art. På den ene side
spiller de traditionelle modtagere af offentlig
mediestøtte stadig en helt dominerende rolle
som leverandør af original nyhedsformidling
og argumenteret debat (Lund, Willig og Bla-
ch-Ørsten, 2009). På den anden side udvikler
disse medier sig i stigende grad i retning af
nicheoffentligheder, som kun når ud til en be-
grænset del af befolkningen. Der findes in-
gen lette patentløsninger, selv om vi har over
200 års erfaringer at trække på. Blandt andet
fordi støtteordninger og borgerlig offentlig-
hed stadig primært fungerer som nationale
tiltag, hvorimod den teknologiske udvikling
og rammevilkår for mediereguleringen ud-
vikling bliver stadig mere international. Sker
omlægningen af den offentlige mediestøtte i
Danmark langsomt og halvhjertet, risikerer
staten at overlade store dele af publikum til
markedsledere som Google og Facebook
uden publicistiske ambitioner og uden for
rækkevidde af de nationale reguleringsmyn-
digheder. Omlægges den offentlige medie-
støtte abrupt og radikalt, vil det formodentlig
gavne den publicistiske innovation på længe-
re sigt, men umiddelbart kan det føre til pro-
test og krise blandt de subsidieafhængige
medieudbydere – især blandt dagbladene.
Under alle omstændigheder påvirker den of-
fentlige mediestøtte den journalistiske føde-
kæde og dermed selve legitimeringsgrundla-
get for det repræsentative demokrati, fordi
nyhedsmedierne i praksis spiller rollen som
stedfortrædende borgerlig offentlighed.

Noter
1. TV-markedets omsætning er beregnet på bag-

grund af årsregnskaber for medievirksomheder
med dansksprogede TV-kanaler. Omsætningstal-
lene skal opfattes som indikative, da nogle medi-
evirksomheder kan omfordele midler indenfor
koncernen samt fordi tal for Discovery Channel
Nordic omfatter alle medievirksomhedens nordi-
ske aktiviteter.

2. Radiomarkedets omsætning er opgjort som DRs
forbrug på radiomedier samt TV2/Danmarks be-
regning af den samlede omsætning hos de lands-
dækkende radiokanaler i 2007 (Rambøll 2009;
TV2/Danmark 2008).

3. Dagbladsmarkedets omsætningstal stammer fra
DDFs årlige brancheanalyse, forskellige år.

4. Webmarkedets omsætningstal omfatter omsæt-
ning fra bannerannoncer (FDIM markedsstatistik,
se www.fdim.dk) samt DRs selvangivning for-
brug af licensmidler på webmedier (Rambøll
2009).

Litteratur
Betænkning nr. 2 (1925), afgivet af Administrations-

kommissionen af 30.6.1923.
Betænkning nr. 7 (1950), afgivet af Forvaltningskom-

missionen af 1947.
Betænkning nr. 325 (1963), om offentlighed i forvalt-

ningen.
Betænkning nr. 469 (1967), om statens information-

svirksomhed.
Betænkning nr. 536 (1969), om dagspressen og sam-

fundet. 
Betænkning nr. 641 (1972), om det offentliges an-

noncering i dagspressen.
Betænkning nr. 787 (1977), om udvidet statslig infor-

mation om love m.v.
Betænkning nr. 911 (1980), om dagspressens distri-

butionsforhold.
Betænkning nr. 972 (1983), om de trykte mediers

økonomi og beskæftigelse.
Betænkning nr. 1029 (1985), om dansk mediepolitik.
Betænkning nr. 1047 (1985), om Nærradio og Lokal-

TV i fremtiden.
Betænkning nr. 1116 (1987), om Nærradio og Lokal-

TV.
Betænkning nr. 1117 (1987), om offentlig informati-

on.
Betænkning nr. 1320 (1996), om medierne i demo-

kratiet.

59



Betænkning nr. 1342 (1997), om offentlig informati-
onspolitik.

Betænkning nr. 1445 (2004), om Dagspressens Fi-
nansieringsinstitut.

Dahl, Robert. A. (1996), »The Concept of Power,« i J.
Scott, red., Power. Critical Concepts, London/New
York: Routledge, pp. 288-309.

Dahlgren, Peter (2005), »The Internet, Public Sphe-
res, and Political Communication«, Political
Communication 22(2): 147-62.

Dimmick, John W. (2003), Media Competition and
Coexistence: The Theory of the Niche, Mahwah:
Erlbaum.

Fraser, Nancy (1992), »Rethinking the Public Sphe-
re,« i Craig Calhoun, red., Habermas and the
Public Sphere, Cambridge, MA: MIT Press, pp.
109-42.

Gitlin, Tony (1998) »Public Spheres or Public Spher-
icules?«, i Liebes, Tamar and James Curran red.,
Media, Ritual and Identity, London: Routledge,
pp. 168-74.

Habermas, Jürgen (1971), Legitimationsprobleme im
Spätkapitalismuskapitalismen, Frankfurt am Ma-
in: Suhrkammp Verlag.

Habermas, Jürgen (1962), Strukturwandel der Öffent-
lichkeit, Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.

Habermas, Jürgen (1992), Faktizitåt und Geltung,
Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.

Jensen, Peter (1971), Presse, penge og politik 1839-
49, København.

Lund, Anker B. (1977), »Statens informationsvirk-
somhed og dens politiske funktioner«, Politica,
9(2): 26-67.

Lund, Anker B. (1997), Smitsomme sygdomme i
dansk journalistik, København: Munksgaard.

Lund, Anker B. (2002), Den redigerende magt – Ny-
hedsinstitutionens politiske indflydelse, Aarhus
Universitetsforlag.

Lund, Anker B. og Maja Horst (1999), Den offentlige
debat – mål, middel eller mantra? København:
Fremad. 

Lund, Anker B., Ida Willig og Mark Blach-Ørsten
(2009), Hvor kommer nyhederne fra? Den jour-
nalistiske fødekæde før og nu, Aarhus: Ajour.

Mortensen, Frands (1975), Ytringsfrihed og offentlig-
hed, Aarhus: Modtryk.

Nissen, Christian. S. (2007), Generalens veje og vild-
veje. 10 år i Danmarks Radio, København: Gyl-
dendal.

Skovmand, Roar, red. (1975), DR 50, København:
DR.

Thorsen, Svend (1951), Den danske Dagspresse,
København: Det danske Selskab.

Togeby, Lise. m.fl. (2003), Magt og demokrati i Dan-
mark – hovedresultater fra Magtudredningen,
Aarhus Universitetsforlag.

TV2 Danmark (2008), Årsrapport for 2007.
Weber, Max. (1947 [1922]), The Theory of Social and

Economic Organization. Translated by A.M.
Henderson and Talcott Parsons. Edited by Talcott
Parsons. New York: The Free Press. 

Rambøll (2009), Udredning af Den Fremtidige Of-
fentlige Mediestøtte. København: Rambøll Mana-
gement Consulting.

Frandsen, Aage (2008), Lovgivningsprocessen i prak-
sis. København: DJØF.

60




